KOMPETENSI
DASAR
3.3
Memahami legenda asal-usul tempat.
INDIKATOR
·
Mendengarkan dan mencatat kata-kata yang
dianggap sulit yang terdapat dalam wacana narasi.
·
Mendiskusikan dan mengartikan katakata yang
dianggap sulit dalam konteks kalimat.
·
Mengajukan dan menjawab pertanyaan
wacana yang didengarkan dalam ragam krama.
·
Mendiskusikan isi teks legenda.
·
Mengungkapkan isi teksa legenda yang
didengarkan secara tulis.
MATERI
·
Teks dengaran naratif tentang
asal-usul/tempat
LANGKAH-LANGKAH
PEMBELAJARAN
Mengamati
:
·
Peserta didik mendengarkan wacana narasi
tentang asal-usul /tempat.
Menanya
:
·
Peserta didik bertanya jawab tentang
kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam wacana yang didengarkan.
·
Peserta didik mengajukan dan menjawab
pertanyaan tentang isi wacana yang didengarkan dalam ragam krama.
Mengumpulkan
Informasi :
·
Peserta didik berdiskusi tentang isi
wacana yang didengarkan.
Mengasosiasi
:
·
Peserta didik berlatih menulis isi
wacana yang didengarkan dengan ragam krama.
Mengkomunikasikan
:
·
Peserta didik mengungkapkan isi wacana
yang didengarkan secara tertulis.
Materi yang
digunakan
Legenda
asal usul tempat
Asal-Usule
Kutha Semarang
Kacarita
ing Kasultanan Demak ana sawijining pangeran kang ajejuluk Made Panda.
Panjenengane kagungan putra aran Raden Pandan Arang.
Ing
sawijining dina Raden Pandan Arang sarta para pandhereke nyumurupi bab kang
nyalawadi. Ing lemah kang subur iku prenahe sela-selane tanduran tuwuh wit asem
sing pating plencar arang-arang.
“He,
sedulurku kabeh padha gatekna,” pangandikane Raden Pandan Arang marang para
pandhereke.
“Wonten
menapa Raden?” Pitakone saperangan pandherek.
“Sawangen!
Ing sela-sela tanduran kang subur iku, tuwuh wit asem,” pangandikane raden
Pandan Arang.
“Oh,
inggih leres Raden.” Tumangape wong-wong sing dherekake.
“Ning
kok sajak nyalawadi temen,” Pitakone wong-wong mau rada gumun.
“Aneh,
wit-witan asem iku thukule rada adoh-adoh utawa arang-arang. Kamangka lemah
kene subur. Mesthine tuwuhe kerep ora arang-arang ngene iki”.
“Inggih
leres Raden, punika tuwuhipun sajak nyalawadi,” sambunge para pandhereke.
“Mula
iku para sedulur, padha seksenana. Amarga iku, thukul wit asem sing arang-arang
wewengkon iki dak arani Semarang -- (diarani Semarang – saka asem arang).
]
(Kapendhet saking Buku Piwulang Basa Kelas 9; dening:Sri Suparmi lan Ririn Safitri).
langkah-langkah pembelajaran berdasarkan materi diatas
Mengamati
:
·
Peserta didik mendengarkan wacana narasi
tentang asal-usul /tempat.
Peserta didik mendengarkan wacana narasi tentang asul-usul kutha
Semarang.
Menanya
:
·
Peserta didik bertanya jawab tentang
kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam wacana yang didengarkan.
·
Peserta didik mengajukan dan menjawab
pertanyaan tentang isi wacana yang didengarkan dalam ragam krama.
Ø Peserta didik bertanya kepada guru tentang kata-kata
yang dianggap sulit, seperti pandhereke, nyumurupi dan nyalawadi.
Ø Guru memberikan pertanyaan kepada siswa terkait isi
wacana kemudian dijawab oleh siswa menggunakan ragam krama.
Pertanyaannya :
apa isi saka wacana kasebut?
Mengumpulkan
Informasi :
·
Peserta didik berdiskusi tentang isi
wacana yang didengarkan.
Ø Siswa
berdiskusi dengan teman sebangku tentang isi wacana yang didengarkan, yang
sebelumnya mencatat pokok-pokok dari wacana itu.
v Ing Kasultanan Demak
v Kagungan putra namanipun Raden
Pandan Arang
v Lemah ingkang subur nanging
dituwuhi wit asem ingkang arang-arang
v Raden Pandan Arang ndadekake
semarang ingkang nggadahi teges “asem sing tuwuh arang”
Mengasosiasi
:
·
Peserta didik berlatih menulis isi
wacana yang didengarkan dengan ragam krama.
Ø Siswa
berlatih menceritakan kembali isi wacana yang didengarkan dengan ragam krama
didalam kertas coret-coretan
v Carita wonten ing Kasultanan Demak
wonten pangeran yaiku Made Panda. Made Panda kagungan putra yaiku Raden Pandan
Arang. Sawijining dinten, Raden Pandan arang kaliyan pandhereke gumun nyawang
lemah ingkang padatan subur naning sakmenika dipuntuwuhi wit ingkang
arang-arang. Lemah iku ditiwuhi wit ingkang arang, amarga iku Raden Pandan
Arang matur kaliyan pandhereke supados dados saksi lemah kang dituwuhi wit asem
menika dipunwastani Semarang, tegesipun “wit asem kang tuwuh arang-arang”
Mengkomunikasikan
:
·
Peserta didik mengungkapkan isi wacana
yang didengarkan secara tertulis.
Ø Siswa
mengungkapkan kembali isi wacana yang ditulis rapi ke dalam selembar kertas
kemudian diserahkan ke guru untuk dinilai sebagai hasil dari pelajaran hari itu
{Carita
wonten ing Kasultanan Demak wonten pangeran yaiku Made Panda. Made Panda
kagungan putra yaiku Raden Pandan Arang. Sawijining dinten, Raden Pandan arang
kaliyan pandhereke gumun nyawang lemah ingkang padatan subur naning sakmenika
dipuntuwuhi wit ingkang arang-arang. Lemah iku ditiwuhi wit ingkang arang,
amarga iku Raden Pandan Arang matur kaliyan pandhereke supados dados saksi
lemah kang dituwuhi wit asem menika dipunwastani Semarang, tegesipun “wit asem
kang tuwuh arang-arang”.}
0 comments:
Post a Comment