sugeng rawuh

wonten blog sinau basa jawa :)

Thursday, September 18, 2014

Telaah Kurikulum KD Memahami legenda asal-usul tempat

KOMPETENSI DASAR
3.3 Memahami legenda asal-usul tempat.

INDIKATOR
·         Mendengarkan dan mencatat kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam wacana narasi.
·         Mendiskusikan dan mengartikan katakata yang dianggap sulit dalam konteks kalimat.
·         Mengajukan dan menjawab pertanyaan wacana yang didengarkan dalam ragam krama.
·         Mendiskusikan isi teks legenda.
·         Mengungkapkan isi teksa legenda yang didengarkan secara tulis.

MATERI
·         Teks dengaran naratif tentang asal-usul/tempat

LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN

Mengamati :
·         Peserta didik mendengarkan wacana narasi tentang asal-usul /tempat.

Menanya :
·         Peserta didik bertanya jawab tentang kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam wacana yang didengarkan.
·         Peserta didik mengajukan dan menjawab pertanyaan tentang isi wacana yang didengarkan dalam ragam krama.

Mengumpulkan Informasi :
·         Peserta didik berdiskusi tentang isi wacana yang didengarkan.

Mengasosiasi :
·         Peserta didik berlatih menulis isi wacana yang didengarkan dengan ragam krama.

Mengkomunikasikan :
·         Peserta didik mengungkapkan isi wacana yang didengarkan secara tertulis.






Materi yang digunakan

Legenda asal usul tempat
Asal-Usule Kutha Semarang
Kacarita ing Kasultanan Demak ana sawijining pangeran kang ajejuluk Made Panda. Panjenengane kagungan putra aran Raden Pandan Arang.
Ing sawijining dina Raden Pandan Arang sarta para pandhereke nyumurupi bab kang nyalawadi. Ing lemah kang subur iku prenahe sela-selane tanduran tuwuh wit asem sing pating plencar arang-arang.
“He, sedulurku kabeh padha gatekna,” pangandikane Raden Pandan Arang marang para pandhereke.
“Wonten menapa Raden?” Pitakone saperangan pandherek.
“Sawangen! Ing sela-sela tanduran kang subur iku, tuwuh wit asem,” pangandikane raden Pandan Arang.
“Oh, inggih leres Raden.” Tumangape wong-wong sing dherekake.
“Ning kok sajak nyalawadi temen,” Pitakone wong-wong mau rada gumun.
“Aneh, wit-witan asem iku thukule rada adoh-adoh utawa arang-arang. Kamangka lemah kene subur. Mesthine tuwuhe kerep ora arang-arang ngene iki”.
“Inggih leres Raden, punika tuwuhipun sajak nyalawadi,” sambunge para pandhereke.
“Mula iku para sedulur, padha seksenana. Amarga iku, thukul wit asem sing arang-arang wewengkon iki dak arani Semarang -- (diarani Semarang – saka asem arang).
]

(Kapendhet saking Buku Piwulang Basa Kelas 9; dening:Sri Suparmi lan Ririn Safitri).

langkah-langkah pembelajaran berdasarkan materi diatas

Mengamati :
·         Peserta didik mendengarkan wacana narasi tentang asal-usul /tempat.
Peserta didik mendengarkan wacana narasi tentang asul-usul kutha Semarang.
Menanya :
·         Peserta didik bertanya jawab tentang kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam wacana yang didengarkan.
·         Peserta didik mengajukan dan menjawab pertanyaan tentang isi wacana yang didengarkan dalam ragam krama.

Ø  Peserta didik bertanya kepada guru tentang kata-kata yang dianggap sulit, seperti pandhereke, nyumurupi dan  nyalawadi.
Ø  Guru memberikan pertanyaan kepada siswa terkait isi wacana kemudian dijawab oleh siswa menggunakan ragam krama.
Pertanyaannya : apa isi saka wacana kasebut?

Mengumpulkan Informasi :
·         Peserta didik berdiskusi tentang isi wacana yang didengarkan.
Ø  Siswa berdiskusi dengan teman sebangku tentang isi wacana yang didengarkan, yang sebelumnya mencatat pokok-pokok dari wacana itu.
v  Ing Kasultanan Demak
v  Kagungan putra namanipun Raden Pandan Arang
v  Lemah ingkang subur nanging dituwuhi wit asem ingkang arang-arang
v  Raden Pandan Arang ndadekake semarang ingkang nggadahi teges “asem sing tuwuh arang”


Mengasosiasi :
·         Peserta didik berlatih menulis isi wacana yang didengarkan dengan ragam krama.
Ø  Siswa berlatih menceritakan kembali isi wacana yang didengarkan dengan ragam krama didalam kertas coret-coretan
v  Carita wonten ing Kasultanan Demak wonten pangeran yaiku Made Panda. Made Panda kagungan putra yaiku Raden Pandan Arang. Sawijining dinten, Raden Pandan arang kaliyan pandhereke gumun nyawang lemah ingkang padatan subur naning sakmenika dipuntuwuhi wit ingkang arang-arang. Lemah iku ditiwuhi wit ingkang arang, amarga iku Raden Pandan Arang matur kaliyan pandhereke supados dados saksi lemah kang dituwuhi wit asem menika dipunwastani Semarang, tegesipun “wit asem kang tuwuh arang-arang”

Mengkomunikasikan :
·         Peserta didik mengungkapkan isi wacana yang didengarkan secara tertulis.
Ø  Siswa mengungkapkan kembali isi wacana yang ditulis rapi ke dalam selembar kertas kemudian diserahkan ke guru untuk dinilai sebagai hasil dari pelajaran hari itu


{Carita wonten ing Kasultanan Demak wonten pangeran yaiku Made Panda. Made Panda kagungan putra yaiku Raden Pandan Arang. Sawijining dinten, Raden Pandan arang kaliyan pandhereke gumun nyawang lemah ingkang padatan subur naning sakmenika dipuntuwuhi wit ingkang arang-arang. Lemah iku ditiwuhi wit ingkang arang, amarga iku Raden Pandan Arang matur kaliyan pandhereke supados dados saksi lemah kang dituwuhi wit asem menika dipunwastani Semarang, tegesipun “wit asem kang tuwuh arang-arang”.}

0 comments:

Post a Comment